CMO DipReturn, een daytrading strategie

Low risk entries in de trend

Traders willen entries met minimale risico's en maximaal rendement. Daarom proberen ze pullbacks of "dips" in een trend te identificeren. Deze beloven precies deze low risk entries. Tal van traders zijn ronduit gespecialiseerd op deze patronen. Het ligt dus voor de hand om systemen te ontwikkelen die dit in de praktijk uitvoeren. De CMO DipReturn-strategie is speciaal ontworpen voor intraday pullbacks in de EUR/USD, maar kan ook in andere markten worden ingezet. We hebben de strategie op een aantal markten getest.

EUR/USD 5-minuten grafiek

EURUSD_13_7

Het voorbeeld toont een short-trade op 6 juli 2015 in de EUR/USD. Het systeem identificeerde een verkoop-signaal nadat de CMO-Oscillator de overbought-lijn (groene lijn in onderstaande oscillator) van boven naar beneden had gekruist (rode pijl). We zien ook dat de achtergrond rood is. Dit betekent dat een andere trendfilter, een Triple Exponential Moving Average (TEMA), een short-trade had toegestaan. Het systeem ging short aan 1,1048.

De bovenste rode lijn is de trailing-stop, die wordt berekend als een veelvoud van de Average True Range (ATR). Ook het koersdoel (groene lijn onderaan) wordt berekend op dezelfde wijze als de trailing-stop. In dit voorbeeld werd de positie door de CMO-oscillator gesloten aan 1,1029. Het resultaat was een winst van 19 pips of $ 191.

EUR/USD backtest november 2014 - juli 2015

EURUSD_evel_13_7

Helaas leverde de backtest van de afgelopen 220 handelsdagen een negatief resultaat op ( $ -830,32). De hitrate was 51.54% (groene pijl). Daarmee hebben we geen enkel probleem. Het zwakke resultaat kwam echter tot stand omdat de gemiddelde winst ($ 74,62 groen) iets onder het gemiddelde verlies ($80,59) lag. De maximale drawdown van $ 5,705.09 is natuurlijk uit den boze.

We hebben nog een test gedaan voor dezelfde periode in het valutapaar GBP/USD. Maar, ook hier verkregen we gelijkaardige resultaten als in de EUR/USD.

Dow Jones, equity-grafiek november 2014 - juli 2015

Dow Jones_equity

Zoals duidelijk te zien op deze equity-grafiek kon de strategie in dezelfde periode ook in de Dow Jones geen winst genereren.

Ook parameter-veranderingen zoals short only of long only konden de resultaten niet aanzienlijk verbeteren. Bij alle drie de markten leverde de strategie vroeg of laat verlies op. Zelfs tijdens de sterke downtrend van het eerste kwartaal in de EUR/USD kon de strategie geen winst maken, zelfs niet met een short-only bias! Dit is des te opmerkelijker omdat het systeem in principe een trendvolgende aanpak heeft.

Conclusie:

Ondanks verschillende tests in verschillende markten en met verschillende parameters konden we met de CMO DipReturn-strategie geen winst boeken. Dit kan te wijten zijn aan het toeval en aan bijzondere marktomstandigheden, maar we willen dit niet echt geloven. Goede trading-strategieën kunnen zwakke fases hebben, maar in goede fases maken ze het opgelopen verlies weer goed. Hoewel er periodes van herstel waren zoals de equity chart van de Dow Jones toont waren deze onvoldoende om op zijn minst het verlies weer goed te maken.

De volledige beschrijving van de strategie vindt u hier: http://www.whselfinvest.com/nl/trading_strategieen_16_CMO_DipReturn.php